Tiden flyver - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu Tiden flyver - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu

Tiden flyver

Blijf op de hoogte en volg Sanna

02 Maart 2014 | Denemarken, Esbjerg

De tijd vliegt... Het is alweer maart en ik zit al een maand in Denemarken. Ik weet het nog als de dag van gisteren toen we de aanhangwagen aan het volladen waren.

Vorig weekend ben ik met Diana naar Hvide Sande geweest, dit is haar geboorteplaats en haar ouders wonen er. Het was een erg gezellig weekend, haar ouders namen me met open armen in ontvangst. Die dagen heb ik erg veel Deens gehoord, maar of ik er nou wijzer van ben geworden? Ik stond er soms alleen maar van te kijken hoe vreemd de Deense uitspraak is... Het woordje 'uit' schrijf je als 'ud' maar zeg je al 'uulllllllllll'. En het woordje chocolade bijvoorbeeld schrijf je hetzelfde als in het Nederlands, alleen dit keer spreek je het uit als 'chocolellllllllllll'. Hoe vaak ik het ook probeer, het blijft een uitdaging! Wel merk ik dat ik er steeds handiger in word om het te verstaan. Gesprekken in het Deens kan ik gedeeltelijk volgen. Daarnaast heb ik ook het Deense uitgaansleven ondervonden... Ik heb tegen Diana gezegd dat ik de volgende keer toch echt wat rustiger aan doe, want die vikingen kan ik niet bijhouden.

De afgelopen stageweek liep super. De lessen gingen, net zoals tijdens de eerste week, goed. De leerlingen beginnen wat minder voorzichtig te worden en durven dingen aan mij te vragen buiten de les om. Zo kwam er een jongen uit year 4 naar me toe en vroeg of ik samen met hem een aantal lessen cricket zou willen geven aan de klas. Wat een super initiatief! Zelf heb ik weinig ervaring met cricket, maar ik vond het zo leuk dat hij dit voorstelde! Na de basketballessen van deze week, zullen we hier waarschijnlijk mee starten, dus ben benieuwd! Ook kwam er een meisje uit year 5&6 naar me toe en vroeg of ik iets kon zeggen in mijn eigen taal. Zij was een Duits meisje, dus ik zei ook iets in het Duits (tot zover ik Duits kan spreken). Ze zei in het Duits terug dat het erg goed was wat ik zei. Dit vind ik leuk zo'n dingen, zo'n één op één contact met leerlingen buiten de lessen om. Zo leren ze mij beter kennen en ik hun.
Ook had ik donderdag weer mijn derde Deense les. Veel geoefend, veel gelezen, bingo gespeeld... Maar vooral veel gelachen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en dan moet er af en toe gelachen worden... :) Er hangen nu 2 briefjes met 4 werkwoordvervoegingen op mijn keukenkastje, zo kan ik, als ik bijvoorbeeld aan het afwassen ben, even werkwoorden oefenen :) Haha, je denkt misschien 'Er du sindssyg?!' (ben je gek?!) Nee hoor, vind het gewoon leuk! Ik ga de briefjes zo meteen vervangen met 4 nieuwe werkwoorden haha :)

Dit weekend heb ik lekker kunnen relaxen. Ook heb ik alle voorbereidingen voor mijn komende stageweek gedaan, want ik heb komende week gewoon stage, ook al is het hier ook 'fastelavn'. Dit wordt echter niet zo uitgebreid gevierd als in Nederland. Iedere keer als ik nu op facebook kijk, ben ik blij dat ik rond deze tijd niet in Nederland zit... Het spijt me voor alle carnaval-liefhebbers, maar ik zit toch liever hier :)

Ook ben ik in mijn vrije tijd vaak te vinden in de sportschool, dat is 2 minuutjes lopen vanuit mijn kamer! Heerlijk even mijn overtollige energie gebruiken :)

Ik ben er weer vandoor.
Hej hej :)
Sanna

  • 02 Maart 2014 - 16:15

    Kara:

    San, ik vind het echt fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar!
    Leuk dat die kindjes naar je toe komen om met je te praten, dat zal later alleen maar meer worden...! We moeten snel eens skypen ;)
    xxx Kaatje

  • 02 Maart 2014 - 16:47

    Hans:

    De tijd vliegt echt heel erg snel !!!
    Ook ik kan me nog goed herinneren dat we bijna al jouw bezittingen in een aanhangwagen moesten proppen en die daarna naar Esbjerg moesten vervoeren.
    Natuurlijk deden we dat met veel plezier maar toch vond ik het ook jammer om jou daar weer achter te laten.
    Gelukkig merken aan jouw reisverslagen en ook aan de appjes en het vele skypen dat je het erg goed maakt daar in het land van de Lego.
    Vooral super vind ik het dat je stage zo goed gaat. Het geeft toch ook aan dat je die jaren in Sittard en Eindhoven veel geleerd hebt en dat je naast de theorie vooral de praktijk van het lesgeven goed beheerst.
    Opa Jan (mijn vader) zou ERG TROTS zijn op jou hoor !!!!!!
    Ik vind het ook erg fijn dat Diana je goed opvangt en ervoor zorgt dat je naast je stage ook nog andere afleidingen hebt.
    Daarom meen ik gewoon wat ik nu zeg: Ga zo door meid !!! (Ik ben erg trots op je !!!) "Jeg er meget stolt af dig !!!"

    Groetjes.
    Vla.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanna

Hoi, mijn naam is Sanna (dus niet Sanne) en ben 21 jaar. Momenteel zit ik in het 4e leerjaar en probeer ik in juli mijn diploma voor de Bachelor van Sports & Education te behalen. Voordat ik dit prachtige papiertje mag binnenhalen, dien ik een afstudeerstage te lopen. Mijn afstudeerstage ziet er iets anders uit dan bij de 'normale' studenten. Mijn stage vindt namelijk plaats op Esbjerg International School. Dit is een internationale school gelegen in het plaatsje Esbjerg (aan de Westkust van de provincie Jutland van Denemarken). Hier zal ik de lessen van het vak 'physical education' verzorgen voor alle jaren (basisschool- en middelbare schoolleeftijd). Op deze school hoop ik veel nieuwe ervaringen op te doen. Niet alleen binnen het onderwijs, maar ook binnen de cultuur. Daarbij woon ik 4 maanden op mezelf in een land waar ik de taal (nog) niet van spreek. Tijdens mijn verblijf probeer ik de Deense taal onder de knie te krijgen en mijn Engels te verbeteren. Het is een hele uitdaging voor mijn vaardigheden wat betreft lesgeven als lichamelijke opvoeding docente, maar tevens net zo'n uitdaging voor mij als persoon. Ik zal zeker up's en down's meemaken, maar dat heb ik er wel voor over. Al met al hoop ik hier veel te leren en mee te maken :)

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 8651

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Afstudeerstage in Esbjerg (DK)

Landen bezocht: