Deense tijd gaat sneller dan Nederlandse! - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu Deense tijd gaat sneller dan Nederlandse! - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu

Deense tijd gaat sneller dan Nederlandse!

Blijf op de hoogte en volg Sanna

07 Maart 2014 | Denemarken, Esbjerg

Alweer een week voorbij... Zijn de dagen hier korter? Zitten er minder minuten in een uur? Gaat de tijd sneller? Ik weet het niet hoor, maar de tijd vliegt voorbij! Dit is natuurlijk aan de ene kant een goed teken, want dat betekent dat ik het hier goed naar mijn zin heb. Aan de andere kant natuurlijk wat minder, want dat betekent dat mijn avontuur erop zit voordat ik het in de gaten heb! Nog maar even genieten dan :)

Deze week was een leerzame, intensieve en leuke week. Maandag en dinsdag waren er 'parent teacher conferences', dit zijn als het ware oudergesprekken die plaatsvinden tussen 12:00 en 16:00 op school. Na 12 uur vervielen alle lessen zodat de leraren de ouders te woord konden staan. Op de dinsdag heb ik zelf voorgesteld of ik met een leraar mee zou kunnen lopen tijdens deze gesprekken. Kan nooit kwaad toch? De lerares van year 2 verwelkomde mij meteen in haar klaslokaal en vond het alleen maar gezellig dat ik er was. Tussen de gesprekken door even kletsen over ditjes en datjes en natuurlijk ook over de leerlingen. Ik ben erg blij dat ik deze middag hieraan heb besteed, want zo leer je de leerlingen van een andere kant kennen. En daarbij vond ik het erg leuk om te zien hoe de leerlingen op hun ouders leken en dezelfde trekjes hadden. Die middag heb ik met ouders van Chinese-, Engelse-, Zweedse-, Duitse-, Deense- en Egyptische afkomst gepraat... Dat noem ik nog eens internationaal! Ze vroegen mij dingen over de gymlessen en hoe hun kind zich daar bijvoorbeeld gedroeg. Omdat ik de leerlingen pas 3-4 weken ken, is het lastig om een goed beeld te schetsen, maar ik heb mijn best gedaan!

De dag erna kreeg ik van Sam (één van de LO docenten) te horen dat dinsdag een oudergesprek had gevoerd met ouders van leerlingen uit year 7&8. Enkele ouders vertelden Sam dat hun kinderen dinsdagmiddag erg enthousiast thuis waren gekomen... Omdat ze zo'n leuke gymles hadden gehad!! Haha, dat was wel super om te horen en ik had even een 'trots op mezelf' momentje. Dat mag ook wel eens! Dus mijn woensdag begon al goed na dit compliment.
Volgende week dinsdag start mijn praktijkonderzoek, dit voer ik uit tijdens een reeks handballessen, maar de school beschikt niet over echte handballen. Wat natuurlijk mijn onderzoek niet ten goede zal doen. Voor ik het wist, zaten we met ongeveer 10 docenten in de docentenkamer oplossingen te bedenken over hoe we aan handballen konden komen. Lenen van een andere school, lenen van een leerling die een tophandbalster is, lenen bij een sportmagazijn... Alle opties kwamen voorbij. Vervolgens kreeg ik 's middags een mail van Sam dat hij een hele zak handballen had kunnen regelen die in de 'Kids stop' lagen (een soort verblijfplaats). Super nieuws dus! Het feit dat alle leraren tijdens hun lunch samen met mij naar oplossingen zochten, deed me wel wat. Echt super!!

Donderdag heb ik weer mijn Deense les gehad. Altijd een van de leukste momenten in de week, hihi! Weer veel nieuwe dingen geleerd en vooral veel lol gehad... Het blijft toch een vreemde (maar leuke) taal. OOIT zal ik het beheersen, maar dat duurt toch nog wel even.

Vandaag was er een Science Fair op school waarbij studenten van de hele school verschillende proefjes lieten zien. De hele gymzaal was omgebouwd met kraampjes waar proefjes werden uitgevoerd en uitgelegd. Alle jaren deden hier aan mee, van jong tot oud... Erg leuk om te zien.

Over een uurtje spring ik op mijn lieftallige fietsje en race ik naar het centrum (die weg kan ik inmiddels al dromen), dan ga ik sporten met Diana en daarna lekker eten. Voor de rest heb ik geen idee wat dit weekend me zal brengen, maar ik heb genoeg voor te bereiden voor de komende week. Ik ga bijvoorbeeld cricket geven aan year 4 en yoga aan year 2... Dat wordt een uitdaging, maar daar houd ik wel van!!! :) Daarnaast is er komende maandag, dinsdag en woensdag een uitwisseling met een Deense school. Studenten van mijn stageschool wisselen voor een dagje met studenten van een Deense school. De mogelijkheid bestaat er dat ik dus 'extra' leerlingen in mijn les zal hebben. Waarom niet, nog meer uitdaging!

O ja, ook heb ik weer een leuke datum om naar uit te kijken: 20 maart. Op deze donderdag kan ik meerijden met een Deense jongen die zijn Nederlandse vriendin voor een lang weekend gaat opzoeken. Dat betekent dat ik een lang weekend (donderdag t/m maandag) thuis zal zijn!!! Heerlijk om Bas, mijn familie en vrienden weer te zien. EN niet te vergeten, Juno en Cody natuurlijk. Die ga ik even flink knuffelen.
De maandag ga ik dan weer terug naar mijn Deense stulpje met een tas vol met pindakaas en hagelslag. Even mijn voorraad bijvullen.

Hej hej :)

  • 07 Maart 2014 - 22:37

    Hans:

    Hoi Sanna.

    Het is wederom een leuk verhaal om te lezen.
    Als je straks als je klaar bent op school geen werk kunt vinden dan kun je volgens mij ook nog altijd schrijfster worden.

    Wij (Die 2 ouders die hier helemaal alleen in dat grote huis wonen) zien ook uit naar de 20ste maart om je weer ff in levende lijve te zien.
    Das toch nog altijd beter als dat we met je skypen ;-)

    Groetjes,
    Hans & Gioia.

  • 07 Maart 2014 - 22:44

    Hans:

    Wij waren de xxx vergeten.
    Dus hierbij: xxxxxxxxxxxxxxx ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanna

Hoi, mijn naam is Sanna (dus niet Sanne) en ben 21 jaar. Momenteel zit ik in het 4e leerjaar en probeer ik in juli mijn diploma voor de Bachelor van Sports & Education te behalen. Voordat ik dit prachtige papiertje mag binnenhalen, dien ik een afstudeerstage te lopen. Mijn afstudeerstage ziet er iets anders uit dan bij de 'normale' studenten. Mijn stage vindt namelijk plaats op Esbjerg International School. Dit is een internationale school gelegen in het plaatsje Esbjerg (aan de Westkust van de provincie Jutland van Denemarken). Hier zal ik de lessen van het vak 'physical education' verzorgen voor alle jaren (basisschool- en middelbare schoolleeftijd). Op deze school hoop ik veel nieuwe ervaringen op te doen. Niet alleen binnen het onderwijs, maar ook binnen de cultuur. Daarbij woon ik 4 maanden op mezelf in een land waar ik de taal (nog) niet van spreek. Tijdens mijn verblijf probeer ik de Deense taal onder de knie te krijgen en mijn Engels te verbeteren. Het is een hele uitdaging voor mijn vaardigheden wat betreft lesgeven als lichamelijke opvoeding docente, maar tevens net zo'n uitdaging voor mij als persoon. Ik zal zeker up's en down's meemaken, maar dat heb ik er wel voor over. Al met al hoop ik hier veel te leren en mee te maken :)

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 8658

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Afstudeerstage in Esbjerg (DK)

Landen bezocht: