Weekendje Oslo, omdat het kan - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Sanna Ven - WaarBenJij.nu Weekendje Oslo, omdat het kan - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Sanna Ven - WaarBenJij.nu

Weekendje Oslo, omdat het kan

Blijf op de hoogte en volg Sanna

24 April 2014 | Noorwegen, Oslo

Op dit moment zit ik op mijn stageschool en heb ik al mijn lessen van vandaag gegeven. Ik zit nu te wachten op de Deense les van 3 tot 5, dus dan maar even mijn week evalueren!

Deze week moest ik weer terug naar het normale ritme na vorige week paasvakantie gehad te hebben. Het eerste weekend ben ik naar Kopenhagen geweest met Diana, daar ging mijn vorige verslag over.
Gedurende de paasvakantie heb ik vooral aan mijn praktijkonderzoek gewerkt, maar ben ik ook de dinsdag en woensdag (vrijwillig) naar de school gegaan. De school was namelijk van maandag tot en met woensdag open i.v.m. 'Early years' en 'kids stop' (voor de jongere kinderen en een soort dagopvang voor kinderen waarvan bijvoorbeeld de ouders werken). Hier heb ik een beetje bij geholpen en heb ik met sommige leerlingen basketbal gespeeld in het zonnetje. Dat is toch beter dan in je eentje op je kamertje zitten!
De donderdag ben ik met Adika en Ann naar een voetbalwedstrijd geweest, we waren helemaal doorweekt en onderkoeld door de regen maar het was een gezellige avond! Na een warme douche ben je dat alweer gauw vergeten.
Gelukkig was het deze week goed weer zodat ik ook nog lekker wat kilometers heb kunnen maken met de skates. Heerlijk langs de kust op een perfect stukje asfalt. Alhoewel je op de heenweg ontzettende wind tegen hebt, heb je op de terug weg natuurlijk ontzettende wind mee! Dan vlieg je letterlijk over het fietspad, haha geweldig!
Over vliegen gesproken... Zaterdagochtend ging de wekker om 6:00 en sprong ik mijn bed uit, want om 11:55 vertrok mijn vliegtuig vanuit Billund naar Oslo!!! Op weg naar Noorwegen en.... Op weg naar Bas :)
Vanuit Esbjerg ben ik met de de bus naar Billund gegaan (ja, de stad van Legoland). De zaterdag hebben we rustig aan gedaan, het centrum verkend, genoten van het zonnetje en van elkaar natuurlijk, foto's gemaakt, lekker wezen uiteten en weer vroeg naar bed.
De zondag hebben we lekker uitgeslapen en in de ochtend richting het centrum gelopen. Hier hebben we het operahuis bezocht waar je helemaal het dak op kunt lopen en dan een prachtig uitzicht hebt. Natuurlijk ben je wel helemaal buiten adem als je boven aankomt, maar het was het wel waard. In de middag hebben we een boottocht gemaakt over de fjord. We vaarden langs allemaal gekleurde vakantiehuisjes en kleine eilandjes. Het was erg mooi om te zien! En natuurlijk ook lekker relaxend... Na deze boottocht zijn we naar het Frognerpark gelopen (3km ofzo) en waren onze voetjes aardig moe toen we arriveerden. In dit park heeft meneer Frogner (denk ik..?) allerlei naaktbeelden in bepaalde posities gemaakt die uiteindelijk een verhaal uit moeten beelden. Men weet nog steeds niet wat hij er precies mee wilde bereiken, maar het was in ieder geval een erg apart en mooi park. Natuurlijk droeg het zonnetje hier ook aan bij en genoten we daar ook optimaal van. Om onze voetjes even rust te geven en even Vitamine D op te slurpen, zijn we languit op het gras gaan liggen, heerlijk!! Hierna zijn we weer naar het centrum gelopen, ergens wat gegeten en weer terug naar het hostel.
De maandag hebben we voornamelijk besteed en beschouwd als een rustdagje, het blijft tenslotte wel nog een soort mini-vakantie. We hebben lekker gegeten en gelegen op het gras in de zon en een drankje genuttigd op een terrasje. Die Noorse kronen moesten toch op!! Hierna zijn we weer richting het vliegveld gegaan waar we samen hebben gegeten en gewacht op onze vluchten. Bas vertrok een uurtje eerder dan ik, maar het wachten gaat toch wat beter af met z'n tweetjes dan in je eentje! Want dan is 3 uur erg lang...
Het was een geweldig weekend en met het geweten dat het vanaf nu echt nog maar een dikke maand is, viel het afscheid nemen ook wel mee. We waren er allebei vrij luchtig over en zeiden: 'tot over een maandje :)' Die avond lag ik om half 1 's nachts pas in bed en de dag erna was alweer een spannende dag, want mijn stagedocent van Fontys zou dinsdag op stagebezoek komen... Dan moet ik er natuurlijk wel fit uit zien!! Gelukkig was dat ook wel het geval, ik was gelukkig klaar wakker toen de wekker ging. Die moeheid kwam er 's middags weer uit, toen kreeg ik een aardige dip!!
Dennis, mijn leraar, heb ik rondgeleid op mijn school en vervolgens heeft hij mijn les van year 7&8 bijgewoond. Ik vond het leuk om iemand rond te leiden en te laten zien waar ik me de afgelopen maanden heb bezig gehouden! Hij vond het ook erg indrukwekkend om de kenmerkende sfeer op een internationale school te zien, dit is toch altijd weer anders dan op een normale school. Niet alleen de sfeer, maar ook de leraren en de leerlingen gedragen zich op een andere manier. Iedereen zit in hetzelfde schuitje en voelt zich misschien 'alleen' als je hier net bent, maar je wordt snel geaccepteerd en opgenomen in de groep (door leraren en leerlingen). Dat is zeer positief vind ik.
Verder heb ik met Dennis nog gepraat over mijn praktijkonderzoek en een foto met de Fontys Sporthogeschool vlag voor de school gemaakt, nu kan Denemarken ook weer afgevinkt worden, haha!
Gisteravond (woensdagavond) ben ik met Adika naar de semi-final van dames handbal geweest. Helaas hebben ze verloren, maar het was een erg spannende wedstrijd. Nummer 79 is een van de topscoorsters en laat dit nou net een Nederlandse zijn. Adika wilde graag een handtekening op haar handbalpetje, dus ik zei dat ik dat na de wedstrijd wel zal vragen aan nummer 79. Maar helaas waren ze zo bedroefd dat ze met hun hoofden naar beneden naar de kleedkamers liepen... Geen handtekening dus. Het was ook wel te begrijpen, nadat je zo'n wedstrijd verliest ben je niet echt in de stemming voor handtekeningen.

Over een half uurtje begint de Deense les. Daarna fiets ik naar huis, kleed ik me om en fiets ik naar Adika waar we samen met een Franse jongen van de Deense les pizza gaan eten. Hij is afgelopen week naar Frankrijk geweest en heeft wat lekkere dingen meegenomen, dus ben benieuwd. Dat wordt vast een gezellige avond!

Dit was het weer voor nu :)
Vi ses snart, hej hej!

O en trouwens, het Deense toetsenbord ga ik totaal niet missen als ik weer in Nederland ben... Alle tekens zijn anders en voordat ik een : heb gevonden, moet ik eerst alle æ ø å langs en alles zit op een andere plaats. Ik dacht 'dat went wel', maar het valt iedere keer toch vies tegen, haha!


  • 24 April 2014 - 16:42

    Marjan Cartigny:

    Nu heb ik het verhaaltje over Oslo naast de foto's die ik al had gezien, dus is het plaatje compleet. Klikt goed, ziet er goed uit, wat wil een mens nog meer. Veel succes en plezier je laatste weken in Denemarken.
    Groetjes uit Roermond, Marjan C.

  • 24 April 2014 - 23:20

    Hans:

    Weer een goed verhaal van een zeer gezellige maar vooral ook inspannende week in Denemarken en Noorwegen.
    Ja als je dan toch daar bent, dan moet je natuurlijk ook proberen zoveel mogelijk te zien !
    Het aftellen is nu echt al weer begonnen.
    Ga er nog maar een mooie afsluitende maand van maken en zorg ervoor dat je Miss Sanna niet snel zullen vergeten ;-)

    Succes meisje !!

    Hans & Gioia.

  • 24 April 2014 - 23:20

    Hans:

    Weer een goed verhaal van een zeer gezellige maar vooral ook inspannende week in Denemarken en Noorwegen.
    Ja als je dan toch daar bent, dan moet je natuurlijk ook proberen zoveel mogelijk te zien !
    Het aftellen is nu echt al weer begonnen.
    Ga er nog maar een mooie afsluitende maand van maken en zorg ervoor dat je Miss Sanna niet snel zullen vergeten ;-)

    Succes meisje !!

    Hans & Gioia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanna

Hoi, mijn naam is Sanna (dus niet Sanne) en ben 21 jaar. Momenteel zit ik in het 4e leerjaar en probeer ik in juli mijn diploma voor de Bachelor van Sports & Education te behalen. Voordat ik dit prachtige papiertje mag binnenhalen, dien ik een afstudeerstage te lopen. Mijn afstudeerstage ziet er iets anders uit dan bij de 'normale' studenten. Mijn stage vindt namelijk plaats op Esbjerg International School. Dit is een internationale school gelegen in het plaatsje Esbjerg (aan de Westkust van de provincie Jutland van Denemarken). Hier zal ik de lessen van het vak 'physical education' verzorgen voor alle jaren (basisschool- en middelbare schoolleeftijd). Op deze school hoop ik veel nieuwe ervaringen op te doen. Niet alleen binnen het onderwijs, maar ook binnen de cultuur. Daarbij woon ik 4 maanden op mezelf in een land waar ik de taal (nog) niet van spreek. Tijdens mijn verblijf probeer ik de Deense taal onder de knie te krijgen en mijn Engels te verbeteren. Het is een hele uitdaging voor mijn vaardigheden wat betreft lesgeven als lichamelijke opvoeding docente, maar tevens net zo'n uitdaging voor mij als persoon. Ik zal zeker up's en down's meemaken, maar dat heb ik er wel voor over. Al met al hoop ik hier veel te leren en mee te maken :)

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 8655

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Afstudeerstage in Esbjerg (DK)

Landen bezocht: