Het einde van mijn avontuur is in zicht .... - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu Het einde van mijn avontuur is in zicht .... - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu

Het einde van mijn avontuur is in zicht ....

Blijf op de hoogte en volg Sanna

18 Mei 2014 | Denemarken, Esbjerg

En hier zit ik weer een verslagje te typen. Ik keek net even terug naar mijn vorige verslag, zondag 11 mei... Het lijkt wel gisteren dat ik dat getypt heb en toch is er een hele week voorbij gevlogen. Ik zal het eens even rustig met jullie doornemen :)

Afgelopen zondag was ik dus naar de handbalfinale tussen Esbjerg en Lada (Rusland) geweest. Het was een erg spannende wedstrijd, maar helaas werd het 32-32 en de uit wedstrijd hadden ze verloren... Esbjerg zilver, ook niet verkeerd! Wel hebben we de handtekening gescoord van de Nederlandse topscoorder Estavana Polman! Zij speelt ook voor het Nederlands handbalteam. We waren dus toch gelukkig aan het eind van de wedstrijd :) Daarna nog even wat lekker gegeten in het centrum en weer terug naar mijn stekkie want er stond weer een nieuwe week voor de deur.
Wat betreft het weer lijkt Denemarken soms helaas op Nederland. Onvoorspelbaar en hier en daar een buitje. Zo'n buitje viel afgelopen maandag natuurlijk tijdens mijn lesuren. Als alternatief heb ik met de leerlingen (de klassen 2, 3 en 4) in de klaslokalen 'just dance' gedaan op youtube. De leerlingen vonden het erg geslaagd, gangnam style was de favoriet... Bij year 4 heb ik daarna nog een klein autonomie lesje gegeven. Gelukkig zijn de namen van de spieren in het Latijns en dus in iedere taal hetzelfde, alleen het accent is natuurlijk anders en dat was wel even wennen. Maar de leerlingen vonden het erg interessant om de grotere spiergroepen te behandelen (biceps, triceps, hamstrings, gluteus maximus, trapezius etc...) And miss Sanna was impressed :) De maandagmiddag heb ik uiteraard besteed met Diana aan sporten en eten, haha!! Lekkerrrr.
De dinsdag en woensdag had ik de hogere klassen (7&8 en 9) waarbij ik het onderdeel werpen van atletiek heb gegeven. Kogelstoten en discuswerpen stond op het programma. Ik vond het vooral leuk om discuswerpen te geven, dit is één van mijn favoriete onderdelen van atletiek en ik weinig scholen bieden het aan omdat ze simpelweg geen disci (ja, dit is de meervoud van discus...) hebben. EN het weer werkte mee! Lekker zonnetje, niet verkeerd dus.
De donderdagochtend keek ik uit mijn raam en ik zag blauwe lucht met een zonnetje. Een mooi begin van de dag, want... Dit was het begin van mijn laatste donderdag op EIS! Volgende week donderdag ga ik namelijk met de secondary students naar Odense voor een athletics day en de week erna is het al hemelvaart. Dit betekende dat ik vandaag voor het laatst year 5&6 zou lesgeven en Deense les zou hebben. Hier had ik me uiteraard op voorbereid. Sanna zou Sanna niet zijn als ik mijn laatste Deense les niet memorabel zou maken! Bij year 5&6 heb ik na het werponderdeel vooral genoten van de groep met een potje dodge bal midden op het grasveld, iedereen genoot ervan! Tijdens de laatste 5 minuten hebben we een groepsfoto gemaakt, super leuk!! :) Tijdens de Deense les heb ik afscheid genomen op een leuke manier. Ik had op een a4-tje 'bedankt' in de talen van alle deelnemers gezet: Letland, Roemenië, Denemarken, Engeland, Amerika, Nieuw-Zeeland, Arabisch, Frans en uiteraard Nederlands (Paldies, mulțumesc, Thank you, Kia Ora, شكرا / Shukran, merci beaucoup en Bedankt). Ze waren allemaal heel erg ontroerd bleven maar zeggen 'How sweet!! Oh my god, that's so sweet!!" Haha! Daarna kwam ik met wat 'brainfood', want ik had namelijk stroopwafels (Hollandske vafler) gekocht, helaas wel in een Deense winkel. Ook dit vonden ze geweldig en iedereen genoot van een heerlijke stroopwafel. Daarna gaf ik mijn cadeautje aan Jette (de Deense lerares). Het was een doosje Merci met een kaartje waarop ik een tekst in het Deens geschreven heb. Ik moet toegeven dat ik misschien een beetje hulp heb gehad van Diana, hihi :) Daarna gebeurde iets onwerkelijks! Jette stond op, liep om de tafel en kwam mijn kant op. Ik dacht 'wat gebeurt er nu? Krijg ik een knuffel, een highfive of een handje??!!'... Ze gaf me een knuffel! Een knuffel... Van een Deens persoon! Voor een Nederlander klinkt dit niet heel raar, maar geloof me, een knuffel van een Deen is een zeldzame gebeurtenis en moet gekoesterd worden, haha! Adika zei daarna tegen me 'you could see that Jette was touched. You got a hug!! That's very rare!' De dag heb ik afgesloten met een skatetochtje naar Adika/het centrum en daar hebben we een lekker stukje gewandeld. Vervolgens ben ik weer terug geskated.
Vrijdag had ik een vrije dag, het was een nationale feestdag, namelijk 'Store bededag' (letterlijk: grote gebedsdag)... Het heeft te maken met 1 maand na Pasen. Ik ben vrijdag met Diana richting Hee (dit is een dorpje 20 min. van Hvide Sande waar Diana's ouders wonen) gereden, hier staan haar ouders op de camping. We hebben lekker gebarbecued. Diana en ik hebben in Hvide Sande geslapen en de dag erna (zaterdag) zijn we weer richting de camping gereden. Daar zijn we naar Ringkøbing geweest waar we even gewinkeld hebben. De hele middag hebben we lekker gerelaxed en genoten van het zonnetje. Ik kreeg zin in de zomervakantie!!
's Avonds hebben we een typisch Deens diner gehad, namelijk pålægs kage (zie foto). Dit is een groot stuk brood belegd met verschillende soorten vlees en daar weer dingen op. Letterlijk betekent het ook 'op elkaar gelegde cake'. Vaak maken ze een pålægs kagemand, dit is hetzelfde idee maar dan in de vorm van een mannetje. Erg leuk om te zien!
Vandaag zou ik eigenlijk naar Varde gaan. Hier had ik afgesproken met Christina, een Grieks meisje, maar ze voelde zich niet lekker vandaag waardoor ze het helaas moest afzeggen. Vandaag heb ik dus lekker genoten van het zonnetje en lekker rustig aan gedaan.

Over precies 2 weken ben ik (waarschijnlijk) op weg naar huis met pap en mam. Een heel raar gevoel. Zeker toen Diana gisteren tegen me zei dat ze me ging missen omdat ik als een zus voor haar was en we echt goede vriendinnen zijn geworden... Dat vond ik erg leuk om te horen en dat deed me realiseren dat het inderdaad erg vreemd gaat worden, omdat ik hier minstens 4 of 5 keer per week met Diana rondhang en sport etc... Maar ik ga ook terug naar al mijn Dutchies en die mis ik ook ontzettend!!

Jeg vil savne Danmark!

Groetjes, Santje

  • 19 Mei 2014 - 14:30

    Hans:

    Het is wederom een goed en fijn te lezen verslag van jouw afgelopen Deense week.
    Wij zien er ook naar uit om je weer op te halen in Esbjerg en zoals ze in Nederland WEL gewend zijn ff lekker te knuffelen.
    Terug in Nederland kun je dan weer langzaam gaan wennen aan onze Hollandse gewoontes. ;-)

    Tot over 10 dagen !!!
    Hans & Gioia

  • 20 Mei 2014 - 13:30

    Marjan Cartigny:

    Zo te lezen, heb je een onuitwisbare indruk gemaakt in Etsberg! Ik heb echt de indruk dat je een geweldige stage hebt gehad, ik ben trots op je. Maar nu kijk ik toch echt uit naar je thuiskomst. Momenteel zitten wij voor onze caravan in Luxemburg. Gisteren hebben we gegolfd met de groep van de camping. Ik heb goed gespeeld, de longest drive zat er weer bij. Jack met zijn groepje heeft de 1e prijs behaald, dus we zijn goed bezig. Woensdag en vrijdag hebben we nog een golfdag, zaterdag gaan we weer naar huis, want zondag is het feest van opa en oma van de Wetering. Geniet nog maar even van je verblijf in Denemarken, tot over 2 weken.
    Groetjes, Marjan C.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanna

Hoi, mijn naam is Sanna (dus niet Sanne) en ben 21 jaar. Momenteel zit ik in het 4e leerjaar en probeer ik in juli mijn diploma voor de Bachelor van Sports & Education te behalen. Voordat ik dit prachtige papiertje mag binnenhalen, dien ik een afstudeerstage te lopen. Mijn afstudeerstage ziet er iets anders uit dan bij de 'normale' studenten. Mijn stage vindt namelijk plaats op Esbjerg International School. Dit is een internationale school gelegen in het plaatsje Esbjerg (aan de Westkust van de provincie Jutland van Denemarken). Hier zal ik de lessen van het vak 'physical education' verzorgen voor alle jaren (basisschool- en middelbare schoolleeftijd). Op deze school hoop ik veel nieuwe ervaringen op te doen. Niet alleen binnen het onderwijs, maar ook binnen de cultuur. Daarbij woon ik 4 maanden op mezelf in een land waar ik de taal (nog) niet van spreek. Tijdens mijn verblijf probeer ik de Deense taal onder de knie te krijgen en mijn Engels te verbeteren. Het is een hele uitdaging voor mijn vaardigheden wat betreft lesgeven als lichamelijke opvoeding docente, maar tevens net zo'n uitdaging voor mij als persoon. Ik zal zeker up's en down's meemaken, maar dat heb ik er wel voor over. Al met al hoop ik hier veel te leren en mee te maken :)

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 8656

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Afstudeerstage in Esbjerg (DK)

Landen bezocht: