Solen skinner her i Danmark!! - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu Solen skinner her i Danmark!! - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu

Solen skinner her i Danmark!!

Blijf op de hoogte en volg Sanna

03 Mei 2014 | Denemarken, Esbjerg

Het is mei. Dit is de maand waarin ik alweer afscheid ga nemen van mijn stageschool en weer terug naar 'huis' ga. Dus nog maar even genieten nu het nog kan!!

De Deense zon heeft de weg gevonden tussen alle wolkjes door. Afgelopen weekend en week was het heerlijk weer! Het was tussen de 15 en 20 graden met een zonnetje. Dit resulteert natuurlijk in een kleurtje (helaas ook rood!!), maar inmiddels is dat rode ook mooi bruin geworden. Dat krijg je als je tijdens je stage iedere les buiten geeft, lekker in het zonnetje! Daarnaast heb ik afgelopen weekend veel geskated, gefietst en gewoon veel buiten geweest. Samen met Adika heb ik een stukje gewandeld over het strand. Daar kwamen we ineens de directeur rennend tegen. Toen hij ons zag stopte hij en hebben we even gekletst. Natuurlijk rende hij in een EIS (Esbjerg International School) t-shirt, haha, goede promotie! Hij was aan het oefenen voor een marathon in Hamburg dit weekend. En zo zijn we nog een aantal collega's tegen gekomen die het zonnetje wilden mee pikken op het strand.
De doordeweekse dagen zagen er bijna allemaal hetzelfde uit. Ik gaf 's ochtends en 's middags les op stage, waarna ik naar huis ging en wat ging eten. Hierna stapte ik op de fiets richting Diana om met haar te sporten en/of te relaxen. Maandag hebben we bijvoorbeeld een salade gemaakt, naar het strand gefietst (6km) en daarna de salade op het strand opgegeten. Dit was heerlijk! Lekker in het zand, aan het water en in het zonnetje. We hebben zeker een uur gekletst over van alles en nog wat. Ook hebben we gesprekken in het Deens gevoerd. Ze zei 'Jeg forstår kun dansk nu' wat natuurlijk betekent 'Vanaf nu begrijp ik alleen maar Deens'... Daar gingen we dan! Haha. Ze vroeg o.a. wat ik vandaag gedaan had enz. Het was erg leerzaam en ze was erg onder de indruk van mijn Deens. Wel gaat alles in slow motion en moet ik goed nadenken over wat ik wil zeggen, maar uiteindelijk komen de juiste woorden er wel uit!
Vrijdag (gisteren dus) was even een apart dagje. Deze dag ben ik samen met Sam en met 8 jongens van year 8, 9, 10 en 11, naar Kopenhagen geweest. Deze studenten hebben, onder leiding van Sam, een naschoolse rugby club opgestart. Gisteren was er een rugby toernooi georganiseerd door twee internationale scholen van Kopenhagen. 's Ochtends vroeg ging de reis dus al naar Kopenhagen. We gingen met de trein (3 uur heen en 3 uur terug) en alles werd betaald door de school... Prima :)
Eenmaal aangekomen op het station, werden we opgepikt door twee studenten van CIS (Copenhagen International School, originele namen he?). Dit was een Schotse jongen en een Zweedse jongen die ons een rondleiding gaven in hun gebouw. Toch wel even een andere beleving; een internationale school met ongeveer 800 leerlingen tegenover onze 'bungalow' in Esbjerg met ongeveer 160 leerlingen. Nadat we de lunch opgepeuzeld hadden, gingen we richting Fitness.dk , dit is de grootste sportschool van heel Denemarken!! Ik sport zelf bij Fitnessworld, dat is een andere organisatie, maar hier in Esbjerg heb je ook een Fitness.dk, deze zijn alleen veel duurder. De mega sportschool was echt ... mega. Het had twee verdiepingen met enorm veel machines en apparaten. Een speeltuin voor volwassenen :) Hier hebben de studenten met de studenten van het andere rugbyteam even een uurtje kunnen trainen. Sam en ik mochten ons ook uitleven, maar wij hebben de studenten geholpen met trainen. Aangezien het nog steeds jongens blijven die zich graag willen uitsloven terwijl ze nog nooit in een sportschool geweest waren. Ze hadden nog twee rugby wedstrijden voor de boeg, dus rustig aan.
Na een uurtje getraind te hebben, zijn met de trein en te voet naar het veld gelopen waar de wedstrijden plaats vonden. Ik zorgde voor een paar mooie actie foto's terwijl Sam zich bezig hield met het coachen. Hij speelt zelf voor het Esbjerg rugby team, dus hij weet wel waar hij over praat!
Rond kwart over 6 hadden we de trein terug waarna ik rond half 11 in bedje lag. Een erg leuke en vermoeiende dag met veel nieuwe ervaringen!

Over een uurtje komt Diana me ophalen met de auto. We gaan vandaag naar een dierentuin in Blåvand (een stad naast Esbjerg). Hierna rijden we door naar Hvide Sande, het dorpje van Diana's ouders. Ik neem ook mijn skates mee want Diana haar skates liggen in Hvide Sande, dan kunnen we even de weg verkennen op de skates! Heerlijk.

Het is dus een druk weekend maar wel een leuk weekend. Ergens moet ik nog tijd vinden om mijn voorbereidingen te maken voor volgende week, maar dat komt wel goed. Ik heb nog een aantal weken te gaan en ik ga er met vol goede moed tegenaan!!

Groetjes uit Esbjerg... :)
Santje

  • 03 Mei 2014 - 10:09

    Marjan Cartigny:

    Volgens mij is het leven voor jou daar in Denemarken bijzonder aangenaam, geniet er maar van. Nog een paar weekjes, dan begroeten we je weer in het Limburgse. Trouwens, nog bedankt voor je verjaardagskaart. Skål is tenslotte het enige woordje Deense wat wij herkennen. Groetjes, Marjan C.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanna

Hoi, mijn naam is Sanna (dus niet Sanne) en ben 21 jaar. Momenteel zit ik in het 4e leerjaar en probeer ik in juli mijn diploma voor de Bachelor van Sports & Education te behalen. Voordat ik dit prachtige papiertje mag binnenhalen, dien ik een afstudeerstage te lopen. Mijn afstudeerstage ziet er iets anders uit dan bij de 'normale' studenten. Mijn stage vindt namelijk plaats op Esbjerg International School. Dit is een internationale school gelegen in het plaatsje Esbjerg (aan de Westkust van de provincie Jutland van Denemarken). Hier zal ik de lessen van het vak 'physical education' verzorgen voor alle jaren (basisschool- en middelbare schoolleeftijd). Op deze school hoop ik veel nieuwe ervaringen op te doen. Niet alleen binnen het onderwijs, maar ook binnen de cultuur. Daarbij woon ik 4 maanden op mezelf in een land waar ik de taal (nog) niet van spreek. Tijdens mijn verblijf probeer ik de Deense taal onder de knie te krijgen en mijn Engels te verbeteren. Het is een hele uitdaging voor mijn vaardigheden wat betreft lesgeven als lichamelijke opvoeding docente, maar tevens net zo'n uitdaging voor mij als persoon. Ik zal zeker up's en down's meemaken, maar dat heb ik er wel voor over. Al met al hoop ik hier veel te leren en mee te maken :)

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 8657

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Afstudeerstage in Esbjerg (DK)

Landen bezocht: