Just a regular day in Denmark - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu Just a regular day in Denmark - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu

Just a regular day in Denmark

Blijf op de hoogte en volg Sanna

11 Mei 2014 | Denemarken, Esbjerg

Oké .... Ik begin even met het feit dat ik net een stukje heb hardgelopen en er zomaar een hert voor me neus oversteekt. De normaalste zaak van de wereld, aangezien ik dit al meerdere keren heb meegemaakt tijdens het fietsen. Voordat ik mijn telefoon gepakt had was hij al verdwenen in de bosjes, dus de volgende keer sta ik paraat!!

Vorig weekend ben ik met Diana naar Hvide Sande geweest, waar haar ouders wonen. Eerst zijn we zaterdag naar een dierentuin in Blåvand (letterlijk 'blauw water') geweest. Dit was een kleine maar erg gezellige en leuke dierentuin. Hier hebben we ons als twee kleine kindjes vermaakt. Hierna ging de reis door naar Hvide Sande. We hebben vooral rustig aan gedaan en genoten van ons weekend. Ook heeft haar moeder een traditioneel Deens toetje gemaakt: koldskål (letterlijk 'koude schaal'). Dit is een toetje met verschillende soorten yoghurt en melk (die je in Nederland niet kunt krijgen... Hier hebben ze tien miljoen verschillende soorten melk...). Als topping kun je fruit (zoals bananen en aardbeien) gebruiken en kammerjunkeren. Dit zijn kleine rondje koekjes die je in stukjes breekt voor een lekkere bite. Ik heb twee keer opgeschept, dus dat wilt wat zeggen voor een niet-toetjes-persoon :)

Afgelopen week was het vrij slecht weer met veel regenbuien. Gymles geven op het grasveld is dus niet echt een pretje, waardoor de leerlingen iets minder meewerkten als normaal... Maar ach, ik gaf ze geen ongelijk. Ik wil ook liever wat zon! Donderdagochtend regende het te hard om naar buiten te gaan en in de gymzaal waren examens, waardoor we met Year 4 binnen zijn gebleven. In het klaslokaal hebben de leerlingen mij hun dansskills laten zien a.d.h.v. 'just dance'. Dit zijn filmpjes op youtube waar poppetjes dansen op een bepaald liedje, de leerlingen doen deze bewegingen dan na. Het ging van gangnam style tot one direction... En iedereen deed mee! Daarna hebben we een spelletje gedaan op internet waar de leerlingen een aantal grote spieren leerden, zoals biceps, trapezius, hamstrings etc... Dit vonden ze erg interessant en het was een leuk alternatief voor de gymles.
De vrijdagmiddag heb ik lekker gebadmintond met een aantal collega's. Een goed begin van het weekend!
Zaterdagochtend heb ik mijn lesvoorbereidingen gemaakt, 's middags ben ik met Diana gaan sporten en 's avonds hebben we uiteraard ....... Het songfestival gekeken! Hahaha, ik mocht blij zijn dat ik nog binnen mocht slapen die nacht, want er waren wat onenigheden toen Diana zag dat Nederland slechts 1 punt aan Denemarken gaf. Plotseling gold ik blijkbaar voor 'heel Nederland', alsof ik 1 punt had gegeven... En Nederland tweede plaats, super!!! Ik ben trots op mijn landje en ik leefde mee met Ilse DeLange en Waylon, super gedaan. Het voelde trouwens wel raar om het Eurovisie Songfestival dit keer te kijken met Deense presentatoren etc. Ik verstond er namelijk vrij weinig van en Diana moest me af en toe het belangrijkste vertalen. Maar gelukkig dat de liedjes in het Engels zijn.
Maar ach... Dat achterwege gelaten ga ik de zondag goed afsluiten. Diana heeft vanochtend een Deens ontbijt gemaakt: øllabrød ofzoiets... Dat is stukjes roggebrood gekookt in water en dat eet je dus met een soort slagroom. Het was niet verkeerd, maar ik ben niet zo'n roggebrood fan, nothing beats my oatmeal :) (Havermout is mijn nummer 1!!)
Ik ga zometeen naar de arena want... Ik ga naar de handbal finale tussen Esbjerg en Lada (Een Russisch team). Ben benieuwd en heb er super veel zin in! Daarna ga ik met Adika ergens nog wat eten en dan is het weekend alweer voorbij.

Nog maar ongeveer 3 weekjes. Ik heb zin om naar huis te gaan maar ik geniet van de tijd die ik hier nog heb!
Groetjes uit Denemarken en.... Douze points pour les Pays-Bas :)

  • 11 Mei 2014 - 19:51

    Marjan Cartigny:

    Altijd weer leuk om je verhaaltje te lezen. Nog 3 weekjes genieten daar en dan zien we je weer. Groetjes, Marjan C.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanna

Hoi, mijn naam is Sanna (dus niet Sanne) en ben 21 jaar. Momenteel zit ik in het 4e leerjaar en probeer ik in juli mijn diploma voor de Bachelor van Sports & Education te behalen. Voordat ik dit prachtige papiertje mag binnenhalen, dien ik een afstudeerstage te lopen. Mijn afstudeerstage ziet er iets anders uit dan bij de 'normale' studenten. Mijn stage vindt namelijk plaats op Esbjerg International School. Dit is een internationale school gelegen in het plaatsje Esbjerg (aan de Westkust van de provincie Jutland van Denemarken). Hier zal ik de lessen van het vak 'physical education' verzorgen voor alle jaren (basisschool- en middelbare schoolleeftijd). Op deze school hoop ik veel nieuwe ervaringen op te doen. Niet alleen binnen het onderwijs, maar ook binnen de cultuur. Daarbij woon ik 4 maanden op mezelf in een land waar ik de taal (nog) niet van spreek. Tijdens mijn verblijf probeer ik de Deense taal onder de knie te krijgen en mijn Engels te verbeteren. Het is een hele uitdaging voor mijn vaardigheden wat betreft lesgeven als lichamelijke opvoeding docente, maar tevens net zo'n uitdaging voor mij als persoon. Ik zal zeker up's en down's meemaken, maar dat heb ik er wel voor over. Al met al hoop ik hier veel te leren en mee te maken :)

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 8661

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Afstudeerstage in Esbjerg (DK)

Landen bezocht: