Football, icehockey, cricket, yoga... :) - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu Football, icehockey, cricket, yoga... :) - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Sanna Ven - WaarBenJij.nu

Football, icehockey, cricket, yoga... :)

Blijf op de hoogte en volg Sanna

17 Maart 2014 | Denemarken, Esbjerg

Allereerst moet ik even zeggen dat Deense pindakaas beter is dan de Nederlandse Calvé.

....



Alweer 10 dagen geleden sinds ik een verslagje heb getypt, dus maar weer even een update! Ik vind het altijd wel een leuk momentje om een verslag te typen van de afgelopen dagen. In het begin weet ik niet wat ik ga schrijven, en blijft de cursor knipperen op een wit vlak... Maar zodra ik begin, kan ik niet meer stoppen en beleef ik de afgelopen 10 dagen gewoon weer opnieuw :)

Zondag 9 maart (niet afgelopen weekend, maar het weekend daarvoor) ben ik samen met Adika, lerares van Year 1, naar een ijshockey wedstrijd geweest. Esbjerg Energy VS Sønderjyske! Dat was een erg leuke ervaring. Het was mijn eerste ijshockey wedstrijd waar ik 'live' bij was. Daarnaast voelden Adika, die oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland komt, en ik ons echt thuis in het Deense publiek en moedigden we Esbjerg aan alsof ons leven er vanaf hing. Helaas heeft het niet geholpen want Esbjerg heeft verloren met 1-4, maar het was tóch een mooie wedstrijd!

De maandag, dinsdag en woensdag erna waren, zoals ik in mijn vorige verslag al had aangegeven, 3 speciale dagen. Tijdens deze dagen vond er een uitwisseling plaats met een Deense school. Iedere dag waren er dus klassen weg en kwamen er Deense leerlingen voor een dagje op de internationale school. Bij mijn les van Year 4 kwamen 12 Deense leerlingen erbij... Dat bracht mijn leerlingaantal van 16 naar 28 en liet dat nou net de les zijn waar ik voor het eerst in mijn leven cricket ging geven op het grasveld. Maar het is goed gegaan. De Deense leerlingen keken me af en toe met een bedenkelijk gezicht aan zodra ik iets uitlegde. Ik probeerde het dan ook uit te leggen met handen en voeten en gooide er af en toe een Deens woordje tussendoor... "Forstår du?" ... Dat hielp wel moet ik zeggen!
Ook de dinsdag was anders dan anders... Year 7&8 was op bezoek naar de Deense school en in ruil daarvoor kreeg ik 15 Deense leerlingen met een leeftijd van ongeveer 10 jaar. Hier heb ik wat handbaloefeningen mee gedaan. Ook hier heb ik dezelfde tactiek toegepast om dingen uit te leggen, ik werd er steeds beter in ;) Die dag heb ik samen met Sam nog buiten wat les gegeven aan de Deense leerlingen, was erg leuk om te doen en te zien.
De woensdag namen er 7 leerlingen met een leeftijd van 8 jaar deel aan mijn les van Year 9... Daar was dus niet geheel over nagedacht, aangezien zij een leeftijd hebben van ongeveer 14-15 jaar... Toch was het een geslaagde les en hielden de oudere leerlingen zich ook een beetje in. Ook legden ze de oefeningen uit in het Deens aan de jongere leerlingen, ze hadden begrip voor elkaar.

De donderdag was een 'normale' stagedag met de Deense les op het eind, altijd het leukste moment van de week. Weer veel dingen geleerd en ik heb het idee dat we tóch wel vooruitgang maken... Alhoewel het in het begin onmogelijk leek!

De vrijdag was het 'Professional Development Day', dit betekende dat het geen normale lesdag was maar een soort trainingsdag voor de docenten. Er waren allemaal docenten van andere internationale scholen uit de omgeving die hun mening kwamen delen over bijvoorbeeld het curriculum en leerlingvolgsystemen. Het was erg interessant om te horen. Een aantal docenten volgden CPR (EHBO). 's Middags werd er voor de lunch gezorgd: een sushi buffet. Mijn eerste sushi-ervaring heeft die dag dus ook plaatsgevonden. Het was niet verkeerd, maar ook niet Hemels. Ik heb rijst liever warm en ik zou graag willen weten wat ik eet, in plaats van dat alles in elkaar is gevouwen en waar vervolgens nog iets uitpuilt. Haha oké, dat is misschien mijn mening, maar sushi is niet echt mijn ding. Ben wel blij dat ik het heb geprobeerd en het was erg gezellig met mijn collega's :)

Die vrijdagavond heb ik Diana en Mads een fijne vakantie gewenst. Zij zijn zaterdagochtend vertrokken naar Tenerife voor een weekje vakantie. Niet slecht natuurlijk... Maaaaaaaar gelukkig kijk ik ook uit naar a.s. donderdag... De dag dat ik weer even terugkeer naar de realiteit en voet zet op Nederlandse bodem.

Gisteravond heb ik samen met Adika een voetbalwedstrijd bijgewoond. Weer een totaal andere sfeer dan bij ijshockey, want voetbal blijft voetbal... Maar ook dat was erg leuk! Ook kwamen we veel collega's tegen die ook even een avondje uit waren als mannen onder elkaar, of gewoon een avondje weg met man en zoon. Weer een leuke avond gehad!

Vandaag heb ik mezelf overtroffen door een geslaagde tweede cricket les te geven, heerlijk in het zonnetje! Ook heb ik mijn tweede yoga les gegeven... Daar heb ik veel tijd aan besteed in het weekend en gelukkig was het het allemaal waard! Ik heb mijn fantasie erop los gelaten en een verhaaltje geschreven waarbij de leerlingen tóch met yoga bezig waren. Ze vonden het geweldig en waren helemaal gefascineerd door mijn verhaal. 'Thanks for today, Miss Sanna!' Als Year 2 dat tegen je zegt, dan menen ze het ook echt!

Van yoga tot cricket, van Engels tot Deens, van ijshockey tot voetbal, van de sportschool tot boodschapjes doen, van lekker relaxen achter mijn laptop tot het typen van een waarbenjijnu verslag (alhoewel dat ook wel relaxend is...)
En... Van Denemarken tot Nederland :) Want aanstaande donderdag bun ich weer oppe Ruiver en kan ik iedereen weer even in levende lijve zien. Skype is een geweldige uitvinding maar kan niet op tegen een goede knuffel.

Ik rond mijn verhaal af,
want anders wordt het te maf.
Ik begin nu zelfs al te rijmen,
in plaats van er een eind aan te lijmen.
Ik wens je een fijne avond,
en hoop dat je mijn verhaaltje weer amuserend vond.

Have en god aften og vi ses til min næste virkelig interessant fortælling. Knus!

Hej hej :)

  • 18 Maart 2014 - 07:53

    Hans:

    Wederom een geweldig verhaal.
    Wij beleven jouw ervaringen zo ook echt een beetje mee.

    Tot donderdag !!!

    Groetjes,
    Hans & Gioia

  • 18 Maart 2014 - 12:51

    Marjan Cartigny:

    Als ik je verhaaltje lees, kan ik me ook levendig voorstellen hoe het daar is, is echt leuk om te lezen! We zien je komend weekend, verheug me erop.
    Groetjes, Marjan C.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanna

Hoi, mijn naam is Sanna (dus niet Sanne) en ben 21 jaar. Momenteel zit ik in het 4e leerjaar en probeer ik in juli mijn diploma voor de Bachelor van Sports & Education te behalen. Voordat ik dit prachtige papiertje mag binnenhalen, dien ik een afstudeerstage te lopen. Mijn afstudeerstage ziet er iets anders uit dan bij de 'normale' studenten. Mijn stage vindt namelijk plaats op Esbjerg International School. Dit is een internationale school gelegen in het plaatsje Esbjerg (aan de Westkust van de provincie Jutland van Denemarken). Hier zal ik de lessen van het vak 'physical education' verzorgen voor alle jaren (basisschool- en middelbare schoolleeftijd). Op deze school hoop ik veel nieuwe ervaringen op te doen. Niet alleen binnen het onderwijs, maar ook binnen de cultuur. Daarbij woon ik 4 maanden op mezelf in een land waar ik de taal (nog) niet van spreek. Tijdens mijn verblijf probeer ik de Deense taal onder de knie te krijgen en mijn Engels te verbeteren. Het is een hele uitdaging voor mijn vaardigheden wat betreft lesgeven als lichamelijke opvoeding docente, maar tevens net zo'n uitdaging voor mij als persoon. Ik zal zeker up's en down's meemaken, maar dat heb ik er wel voor over. Al met al hoop ik hier veel te leren en mee te maken :)

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 8673

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Afstudeerstage in Esbjerg (DK)

Landen bezocht: